Wat is meditatie?

Meditatie is een methode of techniek die ons in staat stelt onze gedachtes tot rust te brengen.

Wanneer onze drukke geest kalm en rustig wordt, zoals het heldere oppervlak van een bergmeer, kunnen we diep naar binnen kijken. We ontdekken dat er binnenin ons een bron van vrede, kracht en geluk ligt.

Meditatie geeft ons toegang tot deze innerlijke rijkdom en leert ons hoe deze prachtige schatten ons leven van alledag kunnen verrijken.

Veel gestelde vragen over meditatie:

Hoe kan ik mijn gedachtes tot rust brengen?
Als je je aandacht op één punt vestigt, komen je gedachtes vanzelf tot rust. Dat noemen we concentratie. Je richt je aandacht bijvoorbeeld op een kaarsvlam en probeert daarbij geen enkele gedachte toe te laten. Door dit dagelijks een paar minuten te oefenen ga je merken dat je geest als vanzelf kalmer en rustiger wordt. Je wordt veel minder lastig gevallen door drukke gedachtes.

Kan je ook liggend mediteren?
Het is niet verstandig om liggend te mediteren. Als we liggen, denkt ons lichaam dat het tijd is om te slapen. Ons hele systeem stelt zich in op slaap en het wordt dan ontzettend moeilijk om helder en aandachtig te blijven, wat voor werkelijke meditatie noodzakelijk is. Meditatie is niet slapen of dagdromen. Het is een bewuste aanwezigheid in het hier en nu. Zittend mediteren is daarom beter. Dat kan zowel op een stoel als op een meditatiekussen.

Wat is de beste tijd om te mediteren?
De beste tijd om te mediteren is ’s ochtends vroeg. Meditatie laadt je op met positieve energie. Als je ’s ochtends mediteert zal de innerlijke vrede en vreugde van je meditatie je hele dag kleuren. Ook is de energie van de vroege ochtend beter geschikt voor meditatie dan de middag of de avond, wanneer de atmosfeer rustelozer is.

Hoe lang moet ik mediteren?
In het begin is 10 tot 15 minuten meditatie per dag meer dan voldoende. Als je wat langer mediteert kan je na verloop van tijd de duur van je meditatie verlengen. Maar doe dit altijd rustig en geleidelijk aan. Niet de lengte van je meditatie is belangrijk, maar de oprechtheid en intensiteit waarmee je mediteert. Het is beter om vijf minuten heel aandachtig te mediteren, dan urenlang stil te zitten terwijl je gedachtes alle kanten opschieten.